Hverdagstestere tester nødkald

Kan et nødkald skabe øget tryghed og struktur i hverdagen hos borgere med psykisk sygdom? Det har Psykiatriens hverdagstestere været med til at undersøge og svare på i en test af nødkaldsløsningen Safemate, som virksomheden CEKURA står bag.

Psykiatriens hverdagstestere har i en 2 måneders periode testet nødkaldsløsningen Safemate, som er udviklet er virksomheden Cekura. Safemate består i et nødkald, hvor borgeren med et enkelt tryk sættes i telefonisk kontakt med Cekuras døgnbemandede tryghedscenter. Formålet med at teste og evaluere Safemate har været at afdække brugernes oplevelse af systemet, herunder om borgerne oplever øget tryghed og støtte i hverdagen.

Evalueringen viser, at alle deltagende hverdagstestere har en overordnet positiv oplevelse af Cekuras nødkald. Den samme positive oplevelse har hverdagstesterne af Cekuras servicekald, som ifølge hverdagstesterne bidrager til øget tryghed i hverdagen, mens de for hovedparten af deltagerne kun i ringe grad har været medvirkende til at skabe øget struktur.

Læs hele testrapporten